Sunday, 15 May 2011

bertunang itu perlu atau tidak?

10 SEBAB KENAPA TAK PERLU BERTUNANG

Pertama sekali , TAHNIAH BUAT SEMUA PASANGAN YANG SUDAH MENGIKAT TALI PERTUNANGAN dan TAHNIAH KEPADA MEREKA YANG BERJAYA KE JINJANG PELAMIN tanpa ada rekod buruk :)

Oh .. aku tolong korang yang malas nak baca hujah - hujah ustaz yang panjang berjela menerangkan istilah itu ini ...
(aku akan pastikan olahan cara aku ni TAKKAN MELANGGAR atau TERKELUAR DARI MAKSUD / PENGERTIAN SEBENAR dari yang tertulis .. wallahualam)

Meh start!!
Pelamin Tunang : RM 800 - RM 1200
Persiapan : 8 malam - 10 malam (pasang pelamin mini)
Hantaran : Sebulan sebelum majlis ...
RM 500 - RM 1000
Amboii .. dah bergambar - gambar bagai (SEMUA GAMBAR DI ATAS ADALAH CONTOH SEMATA - MATA), sekarang aku nak ulas sikit maksud , hukum dan segala - gala pasal tunang sebelum masuk ke tajuk utama :)

Bertunang atau khitbah(bahasa arab) bermaksud menzahir dan mengiklankan kehendak atau kemahuan seseorang untuk berkahwin dengan seseorang wanita..

Ada yang bertanya , BOLEH ATAU TAK BERNIKAH TANPA BERTUNANG TERLEBIH DAHULU . JawapannyaBOLEH ! 

Ok .. Bertunang itu SUNNAH NABI

Nabi saw pernah bertunang dengan A’isyah ra [Sahih al-Bukhari #4793] dan diriwayatkan baginda pernah bertunang denganHafsah [Sahih al-Bukhari #4830].

Pertunangan (Khitbah) adalah syariat Islam. Firman Allah swt ;
 وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِيمَا عَرَّضْتُمْ بِهِ مِنْ خِطْبَةِ النِّسَاءِ
“Dan tidak ada salahnya bagi kamu tentang apa yang kamu bayangkan (secara sindiran), untuk meminang perempuan ” [surah al-Baqarah : 235]
Zaman dulu , terlalu mustahil la nak bernikah tanpa tengok dahulu bakal isteri yang ingin di nikahi

Tapi .. tak pulak tertulis yang PERTUNANGAN tu perlu majlis ala - ala kahwin .
Sebentuk cincin (sebagai tanda) sudah memadai ..

Ok la ... meh jump jump jump kat POINT UTAMA 
'10 SEBAB TAK PERLU BERTUNANG'...

1 . Kita berhabisan semata - mata untuk 1 iklan (get it?? Berhabis beribu - ribu ringgit untuk 1 ikatan yang BELUM MENGHALALKAN apa - apa perkara ) .. Berjalan atau duduk perlu ada mahram .. Tak ke leceh?? ..Eh .. ade orang yang cuma bagi cincin Rm50 je. tak payah majlis besar . Perempuan kalau setuju , sarung cincin tu pon dah di kira tunang .. kan mudah .. Lu nak lari pon , takde la wa nanges duit riban - riban hangus.
2. Bertunang tu memberi kita tempoh berkenalan dengan bakal isteri .. Kiranya macam trailer lu langsi lu mati la .. Nampak menarik , baru boleh tonton .. Tapi zaman sekarang , couple dari sekolah .. tak cukup KENAL LAGI KE?? nak membazir jugak untuk gazette yang kita sedia tahu bijik butir nya??
3. Bertunang akan di tetapkan tempoh .. Sehari , sebulan , setahun . Tapi ... zaman sekarang , tempoh setahun jadik 4 tahun . Ape kes ?Sebab tak cukup duit?? Jadi ... istilah tunang tu bermakna lagi ke??
Sumber Oh!Artis
Pertunangan Shera dengan Zahiril

4. Zaman sekarang , bertunang di anggap semi-finaluntuk melakukan hal - hal pendahulu penzinaan. Rugi kan berhabis duit untuk bertunang bagai ... Sedangkan korang bukan setakat kenal atau hafal mana letaknya gigi silver bakal bini atau mana letakknya tahi lalat ala siti nurhaliza tunang korang tu tapi korang dah tahu dah pun underwear atau bra yang di pakai  .. Ade tu siap "oh .. yang ade reben tepi tu ek?ok ok... eh .. mestilah ingat . kan tunang syg ni alert orang nya" .. (memang peh!! status tunang pun dah boleh di angkat sebagai suami temporary ek).. bazir ..bazir..
5. Ade mak - mak yang garang bagai nak rak . Lepas anak tunang je , ewahhh .. kemain . "Kau jaga anak makcik ni bebaik . abes tengok wayang , balik cepat . tak manis orang tengok" .. bukan setakat tak manis ,cik oii .. dah hantar anak tu sebelah kaki ke lubang dosa. 
6. Berpenat lelah mencari duit semata - mata untuk di bazirkan dalam sehari .. itu pun untuk hasil yang belum tentu korang punya . 
7. Clash / breakoff /break up ..ahh .. whatsoever panggilan untuk putus hubungan waktu bercinta tu tak la malu atau memalukan mak bapak .. tapi bila korang putuskan pertunangan , setiap individu yang hadir menjadi wakil pihak korang dapat malu .. lagi pulak , bila nak bertunang , tak mungkin la korang terbongkok - bongkok menyorok - nyorok usung hantaran tu dari di lihat jiran sebelah ,ye tak?? Hantaran paling sikit pun 5 dulang berbalas 7 . Hmm .. jiran kalau nampak , tentu - tentu la bertanya "berapa lama ikat??" .. emak bapak korang pon bangga jawab 'setahun'..
bila tiba masa , duit tak sempat carik .. mak andam tak sempat roger .. setahun tu jadik bertahun - tahun .. korang takkan malu .. yang malu nak menjawab tu mak korang .."hmm ... belum ada rezeki lagi nak bernikah .. majlis tunda" .. tunda sebulan dua , tak pe dek non . tunda setahun dua , jiran pun merebeh mulut .. (memang korang akan cakap "ade aku kisah?" .. tapi kena ingat ye .. mak korang yg tanggung malu!)..
Dari segi syara’, bertunang adalah “seseorang lelaki bertanyakan wanita tersebut agar berkahwin dengannya”. Dengan selesainya seseorang lelaki bertanyakan atau meminang seseorang (dan dipersetujui), maka natijahnya itu dinamakan bertunang. Dari segi syara’, memang tidak ada majlis khas bagi amalan pertunangan ini. Ia cuma lamaran dan deklarasi perjanjian untuk berkahwin

8. Ade yang rasa bertunang tu macam "on your markkkk .... get set .." .. eh .. tak syok ke kalau terus GO ??? Duit tunang tu kalau kumpul untuk buat sesuatu yang WAJIB n HALAL , tak best ke? Simpan duit untuk sesuatu YANG CONFIRM MILIK kita lebih berbaloi daripada keluarkan duit untuk seseorang yang bila - bila masa boleh blah dari ikatan ni.
9. Kalau nikah , bergaduh n nak bercerai tu ade proses (nauzubillah ... minta di jauhkan daripada cerai berai). Tunang korang bila - bila boleh keluar dengan mana- mana lelaki tanpa rasa bersalah n kalau korang nak tibai tunang korang , korang akan kena tibai balik .. bila ada hubungan SAH , bini korang keluar dengan lelaki , tak payah tunggu korang yang tibai ... orang keliling boleh tolong tibaikan skandal bini korang tu. tak syok ke??
10. Kuasa dan doa seorang suami itu lebih cepat sampai pada Allah .. tak best ke dapat jadi Ketua Keluarga? Nak kenal hati budi selama mane baru korang akan berani buat keputusan menjadi seorang suami??? hmm .. ade tu bertunang guna duit mak bapak . katalah jadi bernikah , takpe . kalau putus tengah jalan , apa nak kate lagi?? tak cukup ke menyusahkan mak bapak dari kecik ?? ..
Sekarang bukan setakat majlis khas , tapi ade bachelor party lagi untuk meraikan hari pertunangan ..
Ye la .. sebelum jadik laki / bini orang ..

Kepada yang dah pun bertunang dan dah ada tarikh nikah + dah edar kad jemputan , alhamdulillah .. Syukur!

Bertunang tu boleh di katakan 5X ganda hebat dugaannya berbanding bercinta .. Tak cukup kuat , memang duit beribu - ribu yang korang keluarkan tu SIA - SIA . Berapa ramai yang putus tunang ..(ok ..sila letakkan kes cerai berai .. tak perlu bahas sebab selagi kita semua bernafsu , NIKAH ITU WAJIB .. Selagi kita hidup , dugaan itu sebati . Syaitan takkan lupa memecahbelahkan anak cucu cicit Adam) ..

Daripada membazir , apa kata simpan duit dan terus lompat ke sesuatu yang HALAL :)
Zaman dulu , syahwat masing - masing adalah melalui pandangan ..
Sekarang .. SMS berbunyi "hye,awak" pun dah membantu menaikkan sesuatu yang belum patut di naikkan ..Lu memang bikin senak wa punya barang la minah ..
(statement ni budak 13 tahun pon dah paham.ni kan pulak yang dah berumur 23 ke atas) ..

Aku tahu ... dalam 100 yang membaca , hanya seorang je yang tak paham apa yang aku tulis ..
99 orang lagi , WAJIB KAHWIN ..
So .. Lengkap sudah 10 (eh ... mungkin lebih) SEBAB TAK PERLU BERTUNANG ..

Sekian ~

No comments:

Post a Comment